پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
ریزگردهای خوزستان باعث تمایل نخبگان و مردم عادی به مهاجرت از استان شده است به‌دلیل محدودیت مالی، بسیاری از تعهدات مقابله با ریزگردها در خوزستان اجرایی نشده و این در حالی است که خسارت جدی به بخش های مختلف وارد شده است.
شعارسال: به گزارش ایرنا، «احمد سیاحی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در کارگروه مقابله با آلودگی هوای این استان با اشاره به شناسایی 300 هزار هکتار بهعنوان کانون شکل گیری گرد وغبار در خوزستان، اظهار داشت: با شناسایی این کانون در صورت برنامه ریزی می‌توانستیم حداقل 30 درصد کانونها را کنترل کنیم، اما این امر محقق نشد که مهمترین دلیل آن محدودیت منابع مالی و اختصاص نیافتن اعتبارات لازم به دستگاه های اجرایی است.

وی با اشاره به تدوین برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت برای مقابله با گرد وغبار در استان، افزود: مشکل گرد و غبار با شعار و تشکیل جلسه حل نمی‌شود و نیازمند اختصاص اعتبار ویژه است. روال کشور این است که در زمان بحران جلسه هایی برگزار می‌شود و به محض گذر از وضعیت، این جلسات دیگر پیگیری نمی شود. تنها کاری که در حال حاضر انجام می دهیم تشکیل جلسه برای تعطیلی مدارس است، در حالی که تعطیلی مدارس باعث افت تحصیلی دانش آموزان می‌شود و هیچ فردی پاسخگوی والدین معترض نیست.

* پول ماسک از 2سال پیش تاکنون به هلال احمر پرداخت نشده

وی با بیان اینکه 5/2 میلیارد ریال پول ماسک از 2 سال پیش تاکنون به هلال احمر پرداخت نشده، افزود: اعتبار دهیاری ها و شهرداری‌ها برای شست‌وشوی معابر بعد از گرد وغبار تأمین نشده و سیستم تقرب پرواز در فرودگاه اهواز نیز هنوز راه اندازی نشده است. معاون استاندار خوزستان تمرکز بر کانون های خارجی شکل گیری گرد وغبار را نوعی فرافکنی دانست وگفت: اقدام هایی که توسط منابع طبیعی و وزارت نفت برای بیابان زدایی انجام شده، کافی نیست و می توانستیم برای تأمین حقابه تالاب ها و تأمین تجهیزات درمانی و پزشکی بهترعمل کنیم. ریزگردها در خوزستان باعث تمایل نخبگان و حتی مردم عادی به مهاجرت به سایر مناطق کشور نیز شده است.

* برای مقابله با ریزگردها پول نداریم

این مقام مسئول با بیان اینکه معاونت عمرانی استانداری حتی یک میلیون تومان برای مقابله با ریزگردها در اختیار ندارد، افزود: مطالبه این مسائل حق الناس است و مدیران در مقابل مشکلات تنفسی مردم مسئول هستند . البته در زمینه پایش و اطلاع‌رسانی وضعیت بهتری داریم و درمان رایگان بیماران در شرایط گرد و غبار انجام شده است.

سیاحی با اشاره به مصوبه دولت قبل درباره مقابله با ریزگردها، گفت: قرار بود بیابان زدایی 200 هزار هکتار از اراضی اطراف تأسیسات نفتی با اعتبار4هزار و 870 میلیارد ریال انجام شود، اما میگویند یک صفر به اشتباه نوشته شده و سطح بیابان ها 20 هزار هکتار بوده است.

* بیابان زدایی در انتظار 9 میلیارد ریال

«شهریار بذرکار»، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان نیز در این نشست خواستار تأمین 9 میلیارد ریال اعتبار برای نگهداری و آبیاری اراضی شد که تحت عملیات بیابان زدایی قرار گرفته‌اند. در صورت اختصاص نیافتن این اعتبار نهال کاری های انجام شده کاملاً از بین می رود و خشک می شود و همه زحمات هدر خواهد رفت. وی خواستار شناسایی دلایل ایجاد کانونهای گرد و غبار در خوزستان شد و خاطرنشان کرد: بدون شناخت این دلایل نمی‌توان راهکاری ارائه کرد زیرا راهکارهای مقابله با کانونهای گرد و غبار در استان متفاوت است.

بذرکار با انتقاد از برخی مصوبات ستاد مقابله با ریزگردها، آنها را نیازمند بازنگری دانست و اظهار داشت: کشور ما از سال 2000 میلادی دچار خشکسالی بوده، اما برخلاف سایر نقاط دنیا سیاست های خود را بر مبنای این شرایط تنظیم نمی کند و هنوزهم کاشت گیاهان و صدور مجوز چاه ها بر اساس روال گذشته است. راه‌حل‌های کنونی نوعی مسکن و برای اقناع افکار عمومی بوده است. وی با تأکید بر اصلاح سیاستهای مدیریت منابع آب افزود: دشتهای سیل گیر خوزستان با اقدامهای غیرمدبرانه تخریب شده و به کانون های گرد و غبار تبدیل شده اند، به طور مثال کانون های گرد وغبارهندیجان و امیدیه تنها به دلیل مسدود کردن آبراهه های بارش های زمستانه به کانون گرد وغبار تبدیل شده اند.

* ظهور «اینورژن» در خوزستان

«کوروش بهادری » مدیرکل هواشناسی خوزستان هم در این نشست با اشاره به وقوع پدیده «اینورژن» از دیروز در استان، گفت: این پدیده که شامل پایداری هوا و نبود وزش باد است تا پنجشنبه در خوزستان ادامه دارد و باعث تداوم گرد و غبار و آلودگی هوا در این روزها می شود.

بهادری با انتقاد از محقق نشدن اعتبارات این اداره کل برای مقابله با ریزگردها، افزود: قرار است 20 میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات پیش‌بینی اختصاص یابد. وی خواستار اختصاص 8/1 میلیارد ریال اعتبار برای خرید 2 تلویزیون شهری در اهواز شد و گفت: این تلویزیون ها قرار است برای اطلاع رسانی به مردم در زمینه وضعیت آب و هوا فعالیت کنند که در صورت همکاری استانداری، مرکز ملی هشدار و پایش هوا در خوزستان راه‌اندازی می‌شود. براساس این گزارش، بهمن ماه 93، درپی گرد وغبار شدیدی که در خوزستان به وقوع پیوست، دولت بسته مقابله با گرد وغبار را تدوین و 2 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن در سال های 93 و 94 تصویب کرده بود که در این خصوص اعتبار ناچیزی اختصاص یافته است.

* بیمارستان فولاد خوزستان برای بیماران تنفسی اختصاص می یابد

«غلامرضا شریعتی»، استاندار خوزستان نیز با اشاره به واگذاری بیمارستان نیمه تمام شرکت فولاد خوزستان به دولت، گفت: این بیمارستان برای بیماران تنفسی در این استان اختصاص می یابد.

شریعتی هم با حضور در کارگروه مقابله با آلودگی هوای استان، اظهار داشت: مقدمات واگذاری بیمارستان نیمه تمام شرکت فولاد خوزستان به دولت در حال انجام است و قرار است در قبال پرداخت 120 میلیارد ریال این واگذاری انجام شود. استاندار خوزستان با اشاره به پیگیری تأمین اعتبار مقابله با ریزگردها و سیل در این استان، گفت: با دستور سازمان برنامه و بودجه، تأمین اعتبار این 2 مورد قرار بود یک ماه پیش در دولت مطرح و تصویب شود، اما به دلیل محدودیت مالی دولت و اعتراض رئیس سازمان مدیریت بحران تاکنون به درازا کشیده شده است.

به گفته وی، تا اوایل هفته آینده قرار است اعتبارات سیل و گرد و غبار در دولت به تصویب برسد. وزارت نفت نیز قرار بود یک هزار میلیارد ریال برای بیابان زدایی 17 هزار هکتار از اراضی اطراف تأسیسات نفتی پرداخت کند که موافقت ضمنی «بیژن زنگنه»، وزیر نفت جلب شده و مکاتبات لازم نیز انجام شده است. شریعتی در این جلسه با درخواست مدیرکل هواشناسی برای تأمین اعتبار خرید تلویزیون های شهری موافقت کرد و افزود: یک هزار و 800 میلیون ریال اعتبار برای خرید 2 دستگاه تلویزیون شهری به هواشناسی خوزستان اختصاص داده می شود. کلانشهر اهواز به 4 دستگاه تلویزیون شهری نیاز دارد که 2 دستگاه دیگر را باید شهرداری خریداری کند و با نظر معاونت عمرانی در شهر نصب کند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه منشأ مشکلات تنفسی خوزستانی ها در پاییز هنوز مشخص نشده، گفت: بنا به دلایل مختلف، فعلاً متهم اصلی این عوارض گیاه «کونوکارپوس» شناخته شده است. قرار است اقدام های پیشگیرانه و هرس کردن این درختان تا قبل از بارندگی انجام شود و این کار به شهرداری واگذار شده است. شریعتی با انتقاد از نحوه هرس کردن این درختان توسط شهرداری اهواز اظهار داشت: نحوه هرس کردن این درختان بسیار نامناسب است و تفاوتی با بریدن آن ها ندارد و بسیاری از نقاط اهواز هنوز هرس نشده که باید به شهردار اهواز این مسأله اعلام شود.

* اعتبار تجهیز مراکز درمانی تأمین نشد

«اسماعیل ایدنی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این نشست، گفت: 500 میلیارد ریال برای تجهیزمراکز درمانی قرار بود به این دانشگاه اختصاص یابد اما هیچ اعتباری تاکنون پرداخت نشده است. ایدنی درباره مشکلات تنفسی پاییزه خوزستانیها، افزود: وقوع تنگی نفس در پاییز در استان چیزی جز آلرژی گیاهی نیست و باید عوامل آن در اهواز شناسایی شود.

* شاخص تعطیلی مدارس در زمان گرد و غبار فاصله زیادی با استانداردهای بهداشتی دارد

«احمدرضا لاهیجان زاده»، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با بیان این که شاخصهای فعلی تعطیلی مدارس فاصله زیادی با استاندارد جهانی بهداشت دارد، خواستار تعدیل شاخص های تعطیلی مدارس در زمان وقوع گرد و غبار در این استان شد و با اشاره به تدوین شاخص‌هایی برای تعطیلی مدارس و ادارات در سال 90 تصریح کرد: این شاخص‌ها فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد و عمل کردن براساس آنها بویژه برای کودکان و دانش آموزان خطرناک و خسارت بار است به همین دلیل این شاخصها نیاز به تعدیل دارد. به گفته وی، درتهران مصوبه ای تدوین و درآستانه طرح دردولت است که براساس آن مدارس 15 تا 20 روز در زمان آلودگی هوا تعطیل می شوند و زمان جایگزین این تعطیلات در خرداد و اردیبهشت خواهد بود. لاهیجان زاده پیشنهاد کرد: تیمی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، هواشناسی، استانداری و محیط زیست برای تعیین شاخص‌های تعطیلی در زمان گرد وغبار تشکیل شود.

* مــــــاسک‌های معمولی دردی را دوانمی‌کند

«مریم امیری»، از شهروندان اهوازی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره تهیه و استفاده از ماسک در مواقع گرد و غبار شدید، گفت: متأسفانه در بیشتر داروخانه‌های اهواز ماسک معمولی (به قیمت هزار تا 2 هزار تومان) فروخته می‌شود و مردم یا اطلاعی از ماسک استاندارد(n95)ندارند یا به‌دلیل گران‌تر بودن این ماسک (5 هزار تومان) قدرت خرید آن را ندارند. از طرفی آموزش و اطلاع‌رسانی درستی هم در این مورد به مردم داده نمی‌شود. وی با اشاره به آموزش و تأکید براستفاده از ماسک بین دانش‌آموزان نیز اظهار داشت: در مدارس اهواز آن طور که باید آموزشی در این زمینه به دانش‌آموزان داده نمی‌شود. البته اخیراً از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بروشورهایی درباره نحوه استفاده از ماسک در مواقع افزایش گرد وغبار در مدارس توزیع شده که تا حدی می‌تواند کارگشا باشد. این شهروند اهوازی با تأکید بر اینکه حداقل باید در مدارس، ماسک‌های استاندارد توزیع شود، افزود: بنابه گفته مسئولان مربوطه بودجه‌ای در این زمینه اختصاص داده نشده و در حال حاضر حتی برای یک میلیون نفر دانش‌آموز هم نمی‌توانند ماسک تهیه کنند. وی اختصاص یافتن یارانه آب به شهروندان اهوازی را از جمله خواسته‌هایشان از مسئولان بیان کرد و یادآور شد: به علت افزایش گرد وغبار در بیشتر روزها میزان مصرف آب برای شست و شو نیز زیادتر می‌شود بنابراین باید در این زمینه هم تصمیماتی گرفته شود. امیری سردرگمی خانواده‌ها و دانش‌آموزان در مواقع اعلام تعطیلی مدارس در روزهای گرد و خاک را از دیگر مشکلات عنوان و تأکید کرد: مواقعی پیش آمده که گرد و غبار درحد هشدار و بحران است اما به علت کم‌توجهی یا بدون برنامه بودن مسئولان مربوطه دراعلام تعطیلی مدارس، سهل‌انگاری می‌شود یا برخی مدارس که زودتر مطلع شوند، اقدام به تعطیلی می‌کنند. این شهروند خوزستانی در مورد بیمارانی که مشکل تنفسی دارند نیز تصریح کرد: بنا به گفته مسئولان مربوطه داروهای این بیماران مشمول بیمه می‌شود در صورتی که بیماران تنفسی برای تهیه و خرید داروهایشان مشکل دارند.

* پایان وزش باد و گردوخاک در زابل

وزش باد و گرد و خاک که از روز پنجشنبه هفته گذشته در شمال سیستان و بلوچستان شروع شده و میزان آلودگی هوا را تا 18 برابر حد مجاز افزایش داده بود، روز دوشنبه این هفته فروکش کرد و شاخص کیفیت هوا به حالت سالم بازگشت. «غلامحسین عابدی» رئیس اداره هواشناسی زابل با بیان این مطلب به «ایران» گفت: دراین مدت تحت تأثیر جریانات شمالی، سرعت وزش باد در زابل تا 86 کیلومتر بر ساعت افزایش یافت و میزان غلظت غبار به 2 هزار و 780 میکروگرم در مترمکعب رسید. از پنجشنبه هفته قبل تا پایان روز دوشنبه شاخص کیفیت هوای زابل ناسالم یا بحرانی بود، به طوری که این شاخص طی مدت 4 روز بین 8 تا 18برابر حدمجاز قرار داشته است.

گزارش‌های میدانی حاکی است که وزش باد و گرد و خاک در پنج شهرستان شمالی سیستان و بلوچستان موجب کندی در تردد جاده‌ها و نیمه تعطیل شدن برخی بازارهای این شهرستان‌ها شد. به گزارش سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، وزش طوفان گرد و خاک روز یکشنبه در زابل به 900 نفر آسیب زد و حدود 900 بسته غذایی نیز بین آسیب دیدگان توزیع شد. خشک شدن تالاب هامون و افزایش وزش باد و گرد و خاک در شمال این استان موجب شده که در سال 2016 میلادی زابل در شمال سیستان و بلوچستان از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان انتخاب شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19 ، تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 مهر 1395، شماره: 6328 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین